• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Angående månadslön

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

FarAway

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
22 Oktober 2014
Meddelanden
871
Mottagna reaktioner
357
Poäng
497
Det är ju vad banken/långivaren vill ha för information? Står det "ange din månadslön innan skatt" då ger man sin fasta månadslön. Står det att man ska fylla i sin årsinkomst, man fyller i sin totala årsinkomst så som det står på deklarationen. Det är vad man BORDE göra. Sen att man gör lite som man vill för att öka sina chanser är ju något helt annat.
 

495509

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
25 Maj 2018
Meddelanden
145
Mottagna reaktioner
43
Poäng
147
Jag har alltid tagit årslönen/12 då min fasta månadslön är såpass mycket lägre då jag jobbat väldigt mycket övertid. Sen om det är rätt eller fel vet jag inte men mina chanser ökar nog med högre inkomst.
 

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 678
Mottagna reaktioner
838
Poäng
747
Det är ju vad banken/långivaren vill ha för information? Står det "ange din månadslön innan skatt" då ger man sin fasta månadslön.

Fast det blir ju rätt missvisande för många. Jag har 29k i månadslön, men så lite tjänar jag inte en enda månad. Ligger på typ 550k i årsinkomst, och det måste väl vara den som är intressant om man vill veta hur stort betalningsutrymme jag har.
 

FarAway

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
22 Oktober 2014
Meddelanden
871
Mottagna reaktioner
357
Poäng
497
Fast det blir ju rätt missvisande för många. Jag har 29k i månadslön, men så lite tjänar jag inte en enda månad. Ligger på typ 550k i årsinkomst, och det måste väl vara den som är intressant om man vill veta hur stort betalningsutrymme jag har.
Ja det förstår jag. Men vill banken ha din fasta månadslön innan skatt, då är det du ska ange.
 

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 678
Mottagna reaktioner
838
Poäng
747
Ja det förstår jag. Men vill banken ha din fasta månadslön innan skatt, då är det du ska ange.

Jo men det är väl ingen som vill räkna på siffror som inte är relevanta? Min nominella månadslön säger inget om hur mycket jag tjänar. Skulle det gå dåligt ett år så att jag inte får någon bonus och inte gör någon övertid så har jag ändå runt 150 000 kronor mer om året än vad månadslönen ger vid hand. Det är väldigt många som har det så.

Varför skulle banken vilja räkna med en inkomstsiffra som inte säger något om vad jag tjänar? Jag tror nog att de hellre räknar med förväntad årsinkomst/12.

Jag tror inte att banken och du har samma uppfattning om vilken siffra som är den rätta att ange, helt enkelt.
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 133
Mottagna reaktioner
2 509
Poäng
1 707
Jo men det är väl ingen som vill räkna på siffror som inte är relevanta? Min nominella månadslön säger inget om hur mycket jag tjänar. Skulle det gå dåligt ett år så att jag inte får någon bonus och inte gör någon övertid så har jag ändå runt 150 000 kronor mer om året än vad månadslönen ger vid hand. Det är väldigt många som har det så.

Varför skulle banken vilja räkna med en inkomstsiffra som inte säger något om vad jag tjänar? Jag tror nog att de hellre räknar med förväntad årsinkomst/12.

Jag tror inte att banken och du har samma uppfattning om vilken siffra som är den rätta att ange, helt enkelt.
Jag har många bekanta som har månadslön och provision och en del som bara har provisionslön och till bl a Försäkringskassan så anger man alltid den totala lönen, så jag håller med dej @Bramserud, varför ska man göra annorlunda med banken?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 700
Mottagna reaktioner
12 984
Poäng
9 787
Hmm, nu är ju "titeln" under användarnamnet inte något mått på kunskap utan bara ett mått på hur länge man varit medlem och kanske på hur många inlägg man gjort... Eftersom jag har 0 förfrågningar själv så kanske jag inte är just så kunnig i hur det ser ut för de som tar del av informationen men när jag kollar "mitt UC" själv så syns det att jag haft flera arbetsgivare... Har man samma så är det nog lugnt att dela årsinkomsten med 12. Men,, som sagt, vad vet jag?

Du får nog visa hur det syns, syns inte för någon annan nämligen.
Taxeringsuppgifterna är offentliga, därför kan dom snappas upp på en upplysning. De enskilda kontrolluppgifterna omfattas däremot av sekretess och syns därför inte på en upplysning.
 

FarAway

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
22 Oktober 2014
Meddelanden
871
Mottagna reaktioner
357
Poäng
497
Jo men det är väl ingen som vill räkna på siffror som inte är relevanta? Min nominella månadslön säger inget om hur mycket jag tjänar. Skulle det gå dåligt ett år så att jag inte får någon bonus och inte gör någon övertid så har jag ändå runt 150 000 kronor mer om året än vad månadslönen ger vid hand. Det är väldigt många som har det så.

Varför skulle banken vilja räkna med en inkomstsiffra som inte säger något om vad jag tjänar? Jag tror nog att de hellre räknar med förväntad årsinkomst/12.

Jag tror inte att banken och du har samma uppfattning om vilken siffra som är den rätta att ange, helt enkelt.
Haha banken är inte intresserad av dina extra inkomster och bonusar. Eller hur mycket du jobbar över eller hur mycket din lön går upp och ner. Det är ojämn och otrygg för banken. De vill veta din fasta garanterade lön, sen att du vill förbättra dina chanser och och inte anger vad banken vill ha, har jag inte med att göra.
 

FarAway

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
22 Oktober 2014
Meddelanden
871
Mottagna reaktioner
357
Poäng
497
Jag har många bekanta som har månadslön och provision och en del som bara har provisionslön och till bl a Försäkringskassan så anger man alltid den totala lönen, så jag håller med dej @Bramserud, varför ska man göra annorlunda med banken?
Men oh Heregud:) banken vill ha din FASTA lön och inte vad tjänar som varierar... ser du verkligen inte skillnaden??
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp